Hoe de klant centraal staat bij SnelStart lees je in dit interview

Johan van Snelstart

Hoe de klant centraal staat bij SnelStart lees je in dit interview

21-12-2020

IT=Alkmaar is een samenwerking van elf Alkmaarse IT-bedrijven. Bedrijven die allemaal hun eigen expertise, werkwijze en bedrijfscultuur hebben. Om die reden interviewen we elke week een medewerker van één van die bedrijven om meer over hen te weten te komen. Dit keer is Johan Bos, developer bij SnelStart, aan het woord.

Wat voor bedrijf is SnelStart?
SnelStart ontwikkelt boekhoudsoftware voor het MKB. Wij zorgen dat de administratie zo min mogelijk tijd opslokt en dat er gemakkelijke, slimme oplossingen zijn om daarin te helpen. Dat is de kern van wat het bedrijf doet. Het was voor mij een wat onbekende speler in Alkmaar. Sommige bedrijven maken best wel veel lawaai, zo van ‘wij zijn er’, maar dat heeft SnelStart niet. Ik werk er nog niet zo lang en was vooral verrast dat er zo’n groot softwareontwikkelingsbedrijf in Alkmaar zit.

Hoe ben je bij SnelStart terechtgekomen?
Ja, ik ben op zoek gegaan naar grotere technische bedrijven die dus ook aan in-house softwareontwikkeling doen, want dat heeft mijn voorkeur. Toen ik SnelStart tegenkwam en zag dat zij zo’n grote Microsoftpartner zijn was ik gelijk enthousiast.

Welke technieken gebruiken jullie?
De verwachtingen van de klant zijn steeds hoger. Tegenwoordig moet je al bijna alles met je mobieltje kunnen. Ja, als je denkt aan boekhouding, dan denk je eigenlijk nog aan een grote computer die je opstart en waar je drie dagen achter zit. Maar dat hoeft dus niet. Dat kan ook met de technieken die we tegenwoordig gewend zijn.

Wat deze technieken betreft bieden we veel Microsoftoplossingen aan, we zijn ook Microsoft Gold Partner. We draaien ook zeer veel op Azure. Als het goed is heeft SnelStart in Europa zelfs de meeste databases in Azure. Andere technieken worden overigens niet geschuwd, maar het is op een gegeven moment zo logisch om hierin verder te gaan. En de partners, al is het Microsoft of Google, zij timmeren zó hard aan de weg. Het gaat zo hard in die wereld. Je draait je om en er is weer iets verbeterd. Dus dat we daarop kunnen leunen is gewoon heerlijk.

Wat is het meest uitdagende project waar jullie de afgelopen tijd aan hebben gewerkt?
Mijn team is veel bezig met de veiligheid van onze klanten. Tegenwoordig is dit natuurlijk geen USP meer;  het hoort er gewoon bij. Ik heb daar met mijn team veel tijd aan besteed, om de puntjes op de i te krijgen. Met zo’n groot applicatielandschap is het best wel complex.

En ja, wat ook een positieve uitdaging is; er is zoveel techniek bij SnelStart, dus er is altijd wel iets waar je aan zou kunnen werken. Beveiliging en authenticatie is één, maar de boekhoudhistorie van SnelStart is zo lang, dat er door de tijd heen zoveel technieken zijn opgebouwd. Deze zetten we dan om naar nieuwe technieken, waarbij we ze net weer even een stukje beter maken. Die twee gaan vaak hand in hand. Als ontwikkelaar ben je natuurlijk de handjes die het plan uitvoeren, maar zo voelt dat niet, omdat je met de architect alles hebt doorgenomen en ook met de productowner overlegt. We werken agile, dus leveren in gedeeltes op aan de klant. Dat hele proces verloopt heel soepel en de samenwerking tussen de verschillende rollen is echt heel prettig.

Hoe zou je de bedrijfscultuur bij SnelStart omschrijven?
We werken in multidisciplinaire teams en de organisatie is vrij plat. Ik kan dus lekker tafelvoetballen met mijn team of bijvoorbeeld ons management. Die korte breaks maken dat je even uit je werk kan stappen. We zijn geen robots, dus soms is het nodig om even wat anders te doen om daarna weer ‘full focus’ aan de slag te gaan.

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?
SnelStart is veel bezig met het deel eromheen. Je kunt natuurlijk software aanbieden en dan stoppen. Dat je in feite, zegt “hier is de link en zoek het maar uit”. Maar SnelStart zoekt actief het persoonlijke contact op en wil dat ook behouden. Het is nu natuurlijk een wat raar jaar met corona, maar normaal gezien zijn er best veel klantdagen om dit contact in stand te houden. Als developer mag je daar ook gewoon rondlopen en door dan in gesprek te gaan met de klant merk je vrij snel wat tijd kost en waar behoefte aan is.

Ook op het moment dat een MKB’er bepaalde problemen heeft, kunnen ze gelijk bij SnelStart aankloppen. We hebben ook wat initiatieven draaien rond het boekhoudproduct om te leren van de klant. Zo is er bijvoorbeeld een gezamenlijk ideeënplatform dat voor ons ontwikkelaars ook inzichtelijk is. Kleine puntjes kunnen we op die manier snel oppakken met een tevreden klant als resultaat. En dat is fijn, want wat ik als developer maak moet relevant zijn en inhaken op de samenleving, maar uiteindelijk is het het allerleukst om te zien dat het product ook echt met tevredenheid wordt gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit artikel