Ekco in de spotlight, dit is wat dit Alkmaarse bedrijf doet

Ekco in de spotlight, dit is wat dit Alkmaarse bedrijf doet

16-11-2020

Bij Ekco helpen ze iedere dag organisaties met hun complete aanbod. Van infrastructuur, disaster recovery, backups tot dagelijkse monitoring en ondersteuning. Het internationale bedrijf groeit hard en daarom is de cloudspecialist continu op zoek naar versterking. Ekco is al sinds de oprichting aangesloten bij stichting IT=Alkmaar, een samenwerking van elf Alkmaarse IT-bedrijven. Bedrijven die allemaal hun eigen expertise, werkwijze en bedrijfscultuur hebben. Om die reden interviewen we elke week een medewerker van één van de bedrijven om meer over hen te weten te komen. 

Deze week stellen we een paar vragen aan Niels Holwerda. Hij werkt al zeven jaar bij Ekco en is Customer Operations Engineer. 

 

Hoi Niels, vertel eerst eens kort wat je doet! 

Ik ben customer operations engineer, dat betekent dat ik het eerste contactpunt voor al onze opdrachtgevers ben. In mijn werk doe ik alles wat met de klant te maken heeft. Het is niet alleen maar een ticket oppakken, maar ik doe ook pre-sales, geef demo’s, ondersteun bij migraties en implementaties. We ondersteunen bij het hele traject, vanaf het allereerst telefoontje tot aan ondersteuning wanneer alles up-and-running is. 

Hoe ziet jouw dag er meestal uit? 

Op een gemiddelde dag spreek ik meerdere klanten. Waar ik echt voldoening uit haal is dat een klant bij de start van een gesprek gefrustreerd is, bijvoorbeeld omdat iets niet lukt en dat we vervolgens het gesprek positief afsluiten. Het lukt me altijd om een gesprek om te buigen op die manier. Ik probeer van onze klanten fans te maken. 

Het klinkt wel complex, je weet nooit waar ze voor bellen?

Klopt, dat is ook het leuke aan ons werk. Naast onze werkzaamheden tijdens kantooruren hebben we ook nachtdiensten en weekenddiensten, maar 80% van die telefoontjes kunnen we gelukkig eenvoudig oplossen. Vaak is er dan sprake van restore problemen. Een klant heeft bijvoorbeeld per ongeluk data weggegooid en dat krijgen ze niet terug. Wij helpen ze dan op afstand weer op weg. 

Welke techniek vind je prettig om mee te werken? 

Backup is mijn specialisatie en daarbinnen heb ik me gespecialiseerd in StorageCraft. Dit backup systeem kan in het begin een beetje ingewikkeld zijn, maar als het eenmaal staat, valt het nooit meer om. Als ik ‘s nachts wordt gebeld door een klant en ze vertellen dat ze StorageCraft gebruiken word ik direct rustiger, omdat ik weet dat ik het kan oplossen. StorageCraft is in het kort een image backup systeem, maar kan ook restoren naar alle hardware en software die je gebruikt. 

Je werkt alweer zeven jaar bij Ekco, wat maakt hier werken zo leuk? 

We werken met mooie producten, groeien hard en ik krijg de kans om in mijn rol en binnen het bedrijf te groeien. Daarnaast werken we niet met keiharde targets, waardoor er ook genoeg ruimte is om proactief aan de slag te gaan. Ik heb bijvoorbeeld tijd om onderzoek te doen naar nieuwe producten, wanneer ik merk dat daar behoefte aan is bij ons klanten. Soms moeten we iets ontwikkelen en soms kunnen onze developers dit oplossen, dan zorgen we dat het bij de volgende release is aangepast. 

Hoe ben je hier terecht gekomen? 

Ik ben begonnen op uitzendbasis op de helpdesk en intern doorgegroeid. Voor onze functie vragen ze vaak een HBO opleiding, maar ik heb MBO gedaan. Door de jaren heen heb ik veel bijgeleerd en heb deze functie eigen gemaakt. De functie past heel goed bij me. 

Heb je tips voor MBO studenten die dit pad ook willen volgen? 

Laat zien dat je het kunt. Veel werkgevers willen best met je praten als je kunt aantonen dat je, ondanks dat je niet het papiertje hebt, je wel de kennis en vaardigheden hebt. Nadeel is dat veel mensen ook nog wel eens een negatief beeld hebben van helpdeskfuncties. Dat is onterecht. Het is een plek waarbij je heel snel de hele organisatie leert kennen. Zowel het product, de collega’s als de mogelijkheden in de organisatie. Als je dus door wilt groeien is een support functie ideaal om mee te starten. 

Daarnaast, zonder de helpdesk kan geen enkel IT-bedrijf bestaan. Soms voelt het alsof je onderaan de ladder staat, maar haal de poten van die ladder maar eens weg. Dan stort hij in elkaar. De helpdesk is de fundering van ieder IT- bedrijf. 

En tot slot. Wat maakt werken in Alkmaar zo leuk? 

Allereerst natuurlijk de reistijd. Ondanks dat ik in Brabant ben geboren woon ik al lang in Alkmaar. Het voelt als mijn stad en het is ideaal om hier ook te werken. Ik sta nooit in de file, kom snel en makkelijk op mijn werk. Daarnaast is Alkmaar een grote stad, maar niet te druk. We zijn goed bereikbaar en er is genoeg te doen! 

 

 

 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter