Benieuwd aan welke uitdagingen een developer bij Triple werk?

IT=Alkmaar is een samenwerking van elf Alkmaarse IT-bedrijven. Bedrijven die allemaal hun eigen expertise, werkwijze en bedrijfscultuur hebben. Om die reden interviewen we elke week een medewerker van één van die bedrijven om meer over hen te weten te komen. Deze keer is het de beurt aan Jeroen Bakker van Triple.

Zou je me iets meer kunnen vertellen over Triple en wat jullie precies doen?

Triple is in 1998 opgericht door onze vier grote jongens en we bestaan inmiddels dus al 22 jaar. Het bedrijf is in die tijd gestaag opgebouwd, maar de laatste jaren zijn we exceptioneel gegroeid. Zelf ben ik nu vierenhalf jaar in dienst en op het moment dat ik begon werkte hier 80 man, terwijl dat er inmiddels 170 zijn. We hebben een vrij jonge groep, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar. Hierdoor zijn we redelijk speels en dat geeft onze creativiteit een boost.

Als je kijkt naar wat wij doen dan kunnen we eigenlijk alles op IT-gebied wel realiseren. Zelf ben ik een iOS developer, dus ik werk samen met mijn Android collega’s aan mobiele apps. Daarnaast bouwen we ook backends, frontends en doen zelfs aan hosting management, voornamelijk met Google Cloud, Microsoft Azure en Amazon Web Services. We kunnen dus een product van A tot Z leveren en dat heeft ook onze voorkeur. We gaan het liefst een partnership aan met de klant, zodat we hun digitale product samen helemaal kunnen verbeteren. Maar als een klant alleen een app, een design of een gedeelte van de infrastructuur wil kunnen we dat ook doen.

Aan wat voor klanten moet ik daarbij denken, zijn dat grote multinationals of juist kleinere bedrijven?

Dat is eigenlijk heel divers. We hebben projecten gedaan voor onder andere Vodafone, NLZIET, Heineken, Videoland, RTL XL, Ziggo Sport Totaal, Omroep Brabant en NH Nieuws.

Zou je me iets meer kunnen vertellen over jullie bedrijfscultuur?

Die vind ik persoonlijk echt geweldig! We hebben bijvoorbeeld elke maand wel een evenement, zo hebben we toevallig vandaag een pubquiz gepland. In coronatijd zien we elkaar natuurlijk wat minder, dus is het wel leuk dat we op deze manier toch nog dingen met elkaar doen.

Op kantoor hebben we een racing simulator staan, met drie schermen en een racestoel, waarbij je wel heel erg op moet letten. Die staat namelijk zo realistisch ingesteld dat als je een botsing maakt je echt je stuur los moet laten voor de terugslag die je krijgt.

Daarnaast hebben we ook nog een gaming room waar je met een VR-headset kan gamen. Verder hebben we in de kantine ook altijd drie schermen naast elkaar staan met een Playstation en een Nintendo Switch, waar voornamelijk FIFA en Super Smash Bros Ultimate op wordt gespeeld. En er is ook nog een tafeltennis- en voetbaltafel.   

Heeft corona nog invloed op jullie als bedrijf en de bedrijfsprocessen?

Eigenlijk heeft de corona uitbraak niet heel veel impact gehad. We zijn grotendeels al gewend om op afstand te werken. Er zijn natuurlijk collega’s die ineens vanuit huis aan het werk moesten en de kinderen ook thuis hadden, maar daar proberen we ook mee te denken. Als Triple zelf konden we eigenlijk wel doorgaan en waren de gevolgen minimaal, zeker als je het vergelijkt met andere branches.

Welke technieken gebruiken jullie bij Triple?

Van alles wat eigenlijk. Als je kijkt naar de backend van de websites dan gebruiken we voornamelijk PHP en .NET. Voor de apps gebruiken we Swift voor iOS en Kotlin voor Android. Maar we hebben ook kennis van Kotlin Native, React Native en Flutter. Dat is een beetje de hybride kant van de applicaties. Voor de frontend werken we voornamelijk HTML, CSS en Javascript, daar gebruiken we de frameworks React en Svelte. Voor de managed hosting gebruiken we Google Cloud, Microsoft Azure en Amazon Web Services doormiddel van Docker en Kubernetes.

Als we kijken naar de projecten die jullie doen, wat is dan het meest uitdagende project waar jullie aan hebben gewerkt de laatste tijd?

Voor mezelf is dat CitizenM geweest, dat is een hotelketen en daar hebben we een contactloze experience voor gemaakt. We waren daar al mee bezig, maar door corona zijn we daar nog intensiever mee aan de slag gegaan. Door middel van een mobiele app is het mogelijk om bij het hotel in en uit te checken en je kamerdeur openen. Ook kun je de lichten, gordijnen en de tv bedienen of eten bestellen.

Eigenlijk kan je alles wat je in het hotel doet met je mobiel doen, zonder dat je iets met je handen hoeft aan te raken. Dat was echt gaaf om te maken, omdat je dan communiceert met fysieke hardware. Het project is overigens al geïmplementeerd en we hebben daar de Skift IDEA Award mee gewonnen in de categorie Best Contactless Solution.

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?

Wat ons onderscheidt van de concurrentie is dat wij met de klant een partnership aangaan, dus echt samen met de klant het product willen verbeteren en uitbreiden. Je komt bij ons niet alleen om een website te maken, maar om je digitale afdruk te zetten in de wereld. Daar kunnen wij op alle gebieden mee helpen.