Developer Rick aan het woord over de innovatiedrang van Create

IT=Alkmaar is een samenwerking van elf Alkmaarse IT-bedrijven. Bedrijven die allemaal hun eigen expertise, werkwijze en bedrijfscultuur hebben. Om die reden interviewen we elke week een medewerker van één van die bedrijven om meer over hen te weten te komen. Deze week maken we kennis met Rick Slijkhuis, developer bij Create.

Rick, zou je me iets meer kunnen vertellen over Create?
Create is een vrij jonge organisatie. We bestaan nog maar vier jaar, maar maken een enorme groei door. Create ontwikkelt innovatieve webapplicaties voor verschillende sectoren, waarmee we impact willen maken bínnen de sector, maar het liefst ook nog op maatschappelijk vlak. We denken zelf veel mee over gaten in de markt voor een specifieke sector. Dit doen we door te focussen op waar die sector in de toekomst zou moeten staan. Als wij vinden dat daar qua innovativiteit nog iets in mist, dan bedenken wij dat zelf. Vervolgens kijken we of we zo'n idee in in samenwerking met grote, toonaangevende organisaties gaan neerzetten of dat wij daar in het begin zelf in gaan investeren.

Is die drang om te innoveren er altijd geweest?
Ja, alleen is dit in het begin toegepast op maatwerk-webapplicaties die wij vanuit de vraag van een opdrachtgever ontwikkelden. Dit op een natuurlijke wijze omgeslagen naar het opstarten van eigen initiatieven.

Wat is het meest uitdagende project waar je de laatste tijd aan hebt gewerkt?
Talentz, een vacatureplatform - een van onze grotere - dat nu gelanceerd is. De kracht van Talentz zit 'm vooral in het matchen van werkzoekende en werkgever. De werkzoekende vult zijn profiel in en de werkgever doet aan zijn kant hetzelfde en plaatst ook nog de vacature met daarbij alle wensen. Vervolgens zoekt het matchingsalgoritme achter het platform uit welke vacatures relevant zijn. Ja, en dat is uitdagend. Dat is heel veel informatie die realtime elke keer verandert. De uitdaging is daarbij dat je dat soepel en snel houdt.

Is Talentz een voorbeeld van het vullen van zo'n gat in de markt, waar je het eerder over had?
Klopt. Dit platform is ontstaan omdat we zagen dat er mogelijkheden waren om de communicatie tussen stagezoekenden, bedrijven en scholen te verbeteren. Er was geen centraal platform waarmee die partijen onderling konden communiceren en waarin misschien zelfs ook de voortgang van de stage kon worden bijhouden. Dat gat wilden wij gaan vullen en dat is enorm aangeslagen bij werkgevers en onderwijsinstellingen die daarbij wilden aansluiten.

Uiteindelijk is Talentz uitgegroeid naar niet alleen een stagevacatureplatform, maar een vacatureplatform voor iedereen, waarbij het gaat om het talent van de werkzoekenden en niet om kleur, leeftijd of geslacht. In samenwerking met gemeentes zijn we momenteel ook aan het kijken of herintreders het platform kunnen gebruiken. En daarnaast zijn er nog veel meer stakeholders die staan te springen om aan te haken. Op dit moment wordt Talentz ook ondersteund vanuit investeerders die er echt wel toekomst in zien. Dus ja, dat platform groeit aan alle kanten.

En hoe zit het met de opdrachten van externe opdrachtgevers?
Naast eigen ideeën hebben we natuurlijk ook gewoon nog opdrachten lopen. Die overigens net zo interessant kunnen zijn en die het tegelijkertijd ook weer mogelijk maken dat we zelf kunnen investeren. Een voorbeeld is de planningstool voor Valk Exclusief, het planningssysteem van Van Der Valk waar we een webapplicatie voor hebben gebouwd. Ook hebben we een planningstool gemaakt voor de kinderopvang in opdracht van Kits Oonlie.

Welke technieken gebruiken jullie?
Voor de backend gebruiken we de laatste tijd vooral Symfony met MySQL en RabbitMQ. Daar bouwen we het meeste in. En voor de frontend eigenlijk altijd React in combinatie met TypeScript. En dan heb je daar natuurlijk allerlei andere pakketten en dependencies aan hangen. Maar dat is eigenlijk wel hetgeen waar we vrijwel alles in bouwen.

Hoe zou je de bedrijfscultuur binnen Create beschrijven?
Alles draait om impact maken en beter worden; heel ambitieus. We bestaan nog maar kort en groeien snel. Dat besef is er ook bij iedereen. We zijn altijd bezig om te kijken hoe alles het beste mee kan schalen met de groei van het bedrijf en hebben daarbij de drive om het net zo goed, maar het liefst beter, op te zetten dan de rest.

Naast keihard werken is er ook tijd voor ontspanning. Zo hebben we de Mystery Fridays. Om de 1 à 2 maanden wordt er een gaaf uitje georganiseerd waarin Create uitpakt in de vorm van een feest (hoe gekker hoe beter), teambuilding of een maatschappelijke bijdrage in de omgeving. In coronatijd ziet dit er uiteraard net even anders uit. Zo doen we nu bijvoorbeeld uitgebreide spellen op de vrijdagmiddag, waarbij er prijzen weggegeven worden, zoals een uitgebreide lunch thuis, bierpakketten etc.

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?
In al onze opdrachten zie je dat we graag meedenken met de opdrachtgever en dat we zelf met ideeën komen. Dat is echt wat Create typeert. We kijken verder dan de opdracht en brainstormen over waar een bepaalde sector over een x-aantal jaren moet staan. Wat kunnen wij bouwen wat daar impact op gaat hebben?

Uiteraard zijn we continu bezig te ontwikkelen als technische webapplicatiebouwer, dat je daar dus echt beter in wordt. Maar wat we ook geregeld doen - buiten de coronacrisis om - is het houden van Unicorn Hunts. Dan ga je met het hele bedrijf één of twee dagen gaten in de markt opzoeken. Een Unicorn is een bedrijf dat in no-time van startup naar miljardenbedrijf gaat. Denk bijvoorbeeld aan AirBnB, Space-X, Wish, Uber, Buzzfeed. Tijdens die sessies gaan we dan op zoek naar iets wat dat ook zou kunnen gaan doen. Onze business consultants ondersteunen hierin en aan het eind worden de tofste plannen bekeken!