Benieuwd voor welke uitdagingen Tech Lead Ben van HealthConnected staat?

Benieuwd voor welke uitdagingen Tech Lead Ben van HealthConnected staat?

18-01-2021

IT=Alkmaar is een samenwerking van elf Alkmaarse IT-bedrijven. Bedrijven die allemaal hun eigen expertise, werkwijze en bedrijfscultuur hebben. Om die reden interviewen we elke week een medewerker van één van die bedrijven om meer over hen te weten te komen. Dit keer is Ben Heijblom aan het woord, hij is Tech Lead | Architect bij HealthConnected.

Ben, hoe is HealthConnected ontstaan?
HealthConnected is een softwarebedrijf dat opgericht en gevestigd is in Alkmaar. Wij maken software voor de eerstelijnszorg. Eerstelijnszorg is de zorg die zogezegd in de wijk geleverd wordt. De huisarts heeft hierin een centrale rol, die bepaalt welke zorg je nodig hebt en kan zo nodig doorverwijzen naar een specialist, maar ook naar andere eerstelijnszorgverleners zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten, diëtisten en wijkverpleegkundigen. Voor deze eerstelijnszorgverleners bouwen wij ons platform.

Wij zijn ontstaan vanuit een huisartsenorganisatie. Onze directeur, Paul Witteman, was oorspronkelijk algemeen directeur van HONK, Huisartsen Organisatie Noord-Kennemerland. Tijdens zijn werk liep hij vaak tegen de grenzen van veelgebruikte software aan. Een veel voorkomend probleem was dat het niet flexibel genoeg was voor het dynamische landschap in de eerstelijnszorg en dat de gegevensuitwisseling tussen zorgverleners van verschillende organisaties beperkt is.

Wat wij bijvoorbeeld in de praktijk zien is dat in de ene regio de diëtisten op een bepaalde manier werken, maar dat dit verschilt van de werkwijze in een andere regio. Juist die flexibiliteit vond HONK niet bij de huidige softwareleveranciers. Het gevolg was dat zorgverleners hun werkprocessen op de ICT moesten aanpassen. Dit was uiteraard niet wenselijk. Uiteindelijk is er binnen HONK besloten om zelf de benodigde ICT te gaan ontwikkelen en dat heeft geleid tot de verzelfstandiging van HealthConnected in 2019.

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?
Wij denken en werken echt vanuit de gedachte om de zorg beter te maken. Het is dus ook niet vanuit een commerciële overweging, maar vanuit een maatschappelijke noodzaak om de software beter te maken voor zorgverleners. Wat je ziet is dat wij ons focussen op de klant en hoe hun processen in elkaar zitten. Daaruit is een configureerbaar systeem ontstaan. Wij kunnen voor iedere klant de processen los configureren, zonder dat daar extra ontwikkelcapaciteit voor nodig is. Als er een nieuwe functionaliteit gevraagd wordt, maken wij het zo dat die functionaliteit per klant aan- of uitgezet kan worden.

Onze concurrenten hebben een systeem dat vaak al meer dan tien jaar oud is. Dus ja, wij zijn wel de meest innovatieve softwareleverancier voor de eerstelijnszorg. Dat is gewoon gaaf.

Hoe is de bedrijfscultuur bij HealthConnected?
Het bedrijf zelf is heel plat, er is weinig hiërarchische structuur. Ons team bestaat nu uit ontwikkelaars, business en account managers – de mensen die onder andere de klantwensen bij de klant doornemen – en een support afdeling. Het is nu nog een kleine club en dat merk je aan de informele sfeer. Er zijn geen eilandjes, het bedrijf zelf is één groot team.

Zie je dit ook terug in de werkwijze?
Ja. We werken scrum, dus volledig agile. In het ontwikkelteam is onze product owner Mariska het schakelpunt tussen de business en account managers en het ontwikkelteam. Maar bij alle beslissingen die genomen worden voor het bedrijf of voor de systemen die wij ontwikkelen, worden de ontwikkelaars ook betrokken.

Welke technieken gebruiken jullie?
We zijn volledig webbased. We hebben een Symfony PHP-backend, dus dat is een webapplicatie-framework. Voor de frontend gebruiken wij Angular. In tegenstelling tot onze concurrenten kunnen we meerdere keren per dag updates uitrollen, waardoor wij snel kunnen schakelen. De visie die wij met ons webgebaseerde-platform hebben is om een landelijk systeem te ontwikkelen.

Wat is het meest uitdagende project waar je de laatste tijd aan hebt gewerkt?
Dat bestaat uit meerdere onderdelen. Wij zijn enkele jaren geleden begonnen met ons informatiesysteem dat in een monolithische opzet is gebouwd. Dus dat is één systeem waar alles in zit wat het moet kunnen. Inmiddels wordt alles vanuit een servicegeoriënteerde architectuur gerealiseerd. Wat je nu veel ziet in de zorgwereld is dat alle systemen aan elkaar verbonden zijn door middel van beperkte data-uitwisseling. Het gebeurt geregeld dat informatie dan soms niet juist is, omdat bijvoorbeeld een verhuizing niet is doorgekomen.

Wat wij willen ontwikkelen is één geïntegreerd platform, waarbij informatie niet met koppelingen aan elkaar verbonden is, maar via één centrale dataopslag. Dat is dé uitdaging waar wij nu voor staan. De strategie is tevens om het platform open te stellen voor externe partijen, mits er wordt voldaan aan het uitwisselen van voldoende en goede data.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit artikel