Aan de slag in sales en marketing in de IT
Wat doe je in de Sales & Marketing?
Wie denkt dat in de IT alleen developers werken zit er flink naast. Veel IT-bedrijven zijn grote organisaties met diverse afdelingen. Zo ook Sales en Marketing, de motor van elk bedrijf. Sales en Marketing zorgt voor de aanwas van klanten en geeft bedrijven een gezicht. Ook voor IT-bedrijven is een salesafdeling nodig om het klantenbestand uit te breiden. Accountmanagers in de IT zijn continu op zoek naar de juiste match. Aan de marketeer in de IT is het dan om het bedrijf en de werkzaamheden uit te dragen. Bijvoorbeeld op de website, op social-mediakanalen of in advertenties. Ook al zijn sales en marketing twee aparte takken van sport, samen vormen ze het commerciële hart van de organisatie.
Welke kwaliteiten moeten een accountmanager en een marketeer bezitten?
Zoals gezegd zit er tussen sales en marketing een wereld van verschil. Zo ook tussen de kwaliteiten die je moet bezitten.
Marketing in de IT: de kwaliteiten van een marketeer
Een marketeer komt in vele soorten en maten; de online marketeer, de content marketeer, de telemarketeer, de e-mail marketeer. De marketeer is een creatieveling en denkt altijd out-of-the-box aan ideeën om het verhaal te verkondigen. Hiervoor moet de marketeer zowel mondeling als schriftelijk van goede huize komen. Zeker in de IT, waar de vraagstukken vaak lastig zijn. Leg dat maar eens uit in Jip-en-Janneketaal. Gelukkig ben je naast communicatief zeer analytisch ingesteld. Kijk- en luistercijfers, Analytics, AdWords, Google Advertising; alle cijfers neem jij mee in je uiteindelijke presentatie.
Een marketeer werkt vaak in een groter marketingteam en houdt nauw contact met project managers en met brand managers of product managers. Ook de afdeling communicatie is belangrijk voor de marketeer. Alle out-of-the-box ideeën moeten wél uitgevoerd worden. Hiervoor zijn ook organisatorische skills een must. Je leest, er komt heel wat bij kijken om een goede marketeer in de IT te worden.
Sales in de IT: de kwaliteiten van een accountmanager
De accountmanager haalt de opdrachten binnen. Hiervoor is veel kennis van de markt vereist. De accountmanager in de IT is altijd voorbereid, ook op slecht nieuws, want niet alles lukt altijd. Je kent de klant als geen ander en leergierig als je bent leer je elke dag bij. De accountmanager houdt contact met de klant gedurende het proces. Wordt de opdracht goed uitgevoerd, zijn er tussendoor wensen en hoe kunnen we de klant behouden voor de toekomst? Allemaal vragen waar een goede accountmanager mee kan werken. Wat belangrijk is voor de accountmanager is om vertrouwen uit te stralen en een goed en eerlijk verhaal te hebben. Ze zeggen niet voor niets ‘eerlijk duurt het langst’. Gaat dit allemaal goed, dan ligt de weg naar senior accountmanager, key accountmanager of zelfs salesmanager in de IT helemaal open voor je.
Hoe ziet een werkdag in sales en marketing in de IT eruit?
De gemiddelde werkdag van een accountmanager en een marketeer zijn erg verschillend. Hieronder beschrijven we hoe een werkdag eruit kan zien in beide functies.
Hoe ziet een werkdag als accountmanager in de IT eruit?
Elke dag begint (na de koffie) met de check van je agenda. Welke afspraken heb je vandaag, met welke klanten moet je contact opnemen en welke (potentiële) klanten moet je bezoeken. Dagelijks contact met jouw collega’s over de projecten bepaalt ook een groot deel van je dag. De marketeers vertellen je bijvoorbeeld hoe het staat met de website of de campagne en de sales manager is benieuwd naar hoe het gaat met belangrijke klanten.
Ook je mailbox is niet onbelangrijk. Jij krijgt aan de lopende band aanvragen, updates en klantverzoeken. Jij verwerkt dit allemaal rustig en plant jouw agenda niet bomvol, zodat je ook e-mails op tijd kunt beantwoorden.
Hoe ziet een werkdag als marketeer in de IT eruit?
Creatief als jij bent heb je vannacht een goed idee gehad voor een project en dit direct in je notities gezet. Tijdens de koffie leg je dit direct voor bij je marketing-team. Na alle feedback werk je dit uit voor een presentatie bij de projectmanager. Na goedkeuring van de klant (dat gaat dan weer via de accountmanager) kan jij aan de slag. Binnen de organisatie zet je de juiste mensen aan het werk met een uitgewerkte en spot-on briefing. Het is de droom van de marketeer; van eigen idee naar uitvoering.
Vergaderen hoort er (helaas) ook bij. Veel projecten verdienen het nodige denkwerk van meerdere afdelingen. Jij, als creatieve geest, geeft jouw visie op de uitvoering en op de manier om een idee in de markt te zetten. De tekst ‘dat kan niet’ komt niet voor in jouw woordenboek.
Soms heb je als marketeer nogal wat geduld nodig. De goedkeuring van meerdere afdelingen is vaak nodig voordat je kan gaan maken of bouwen. Het is vaak tijdrovend, maar daar kan jij wel tegen. Door jouw analyses en door het cijfermatig onderbouwen van jouw verhaal of idee kan je veel mensen binnen én buiten je organisatie snel overtuigen.
Benieuwd naar de openstaande vacatures?
“Een collega is binnen zes jaar van een stage doorgegroeid naar VP Sales. Dat is toch bijzonder.”
– Rodney, sales development representative bij Betty Blocks
Wat verdien je in Sales en marketing?
Een marketeer verdient tussen de €2500,- en €3500,-. Bij het juiste bedrijf en met veel ervaring kan dit oplopen tot meer dan €5000,-.
Een accountmanager verdient iets meer, tussen de €2700,- en 3700,-. Een accountmanager werkt vaak met targets. Behaal jij je doelen als accountmanager dan kan daar bijvoorbeeld een bonus aan vast zitten. Schop je het tot key accountmanager, dan zit je salaris tussen de €3600,- en 4800,-.
De hoogte van het salaris heeft met een aantal factoren te maken.
- Opleidingsniveau
- Carrièreniveau
- Locatie
- Bedrijf
- Soort dienstverband
Heb jij straks voldoende ervaring, dan kan je salaris dus flink oplopen.
Omscholen naar Sales en Marketing
Accountmanagers en marketeers zijn binnen elk bedrijf een onmisbare schakel. Ook in de IT vormen ze het creatieve hart en de commerciële motor. Ben jij communicatief vaardig, voel jij je aangetrokken tot de IT en denk jij aan een nieuwe stap in je carrière? Bekijk eens hoe jij je kan omscholen. Onze Omscholing Helpdesk is een perfect hulpmiddel. Hier krijg je meer informatie over omscholingstrajecten naar een baan in de IT.
IT gebeurt in Alkmaar
IT is overal. In elk bedrijf en elk gebouw is IT nodig voor het vlekkeloos verloop van de dagelijkse werkzaamheden. Veel professionals vinden in Alkmaar een perfecte locatie. De diversiteit in bedrijven is enorm, waardoor elke IT-tak ook vertegenwoordigd is. Bovendien ligt Alkmaar in het midden van alles. Dicht bij een historische binnenstad, strand, zee, en Haarlem en Amsterdam liggen om de hoek.
Veel IT-bedrijven werken samen om het beste IT-talent op te leiden. Samen investeren ze in het behoud van IT-kennis. Dit maakt van Alkmaar een echte IT-hub. Dus of je op zoek bent naar een baan bij gevestigde naam op IT-gebied of naar een kleine start-up om mee te groeien naar de toekomst. In Alkmaar vind je de mogelijkheden om je toekomst in IT uit te stippelen.