Barry Tempelaar staat nu ongeveer zeven jaar aan het roer bij Bluedesk maar het bedrijf bestaat al een stuk langer. ‘We zijn 1995 opgericht en bestaan dus precies vijfentwintig jaar. En dat gaan we vieren in ons 26e jaar.’ Een feestje geven zit er op het moment niet in, in verband met de maatregelen rondom het coronavirus. Toch laten ze dit bijzondere jaar niet helemaal onopgemerkt voorbij gaan. ‘Online gaan we hier natuurlijk aandacht aan besteden en we hopen dat we het volgend alsnog kunnen vieren met collega’s, vrienden en relaties. Want 25 jaar is een mooie mijlpaal.’
Van CD-rom naar Commerce as a Service
Bluedesk is niet altijd een e-commerce specialist geweest. Sterker nog, het bedrijf is gestart als allround Internetbureau, een technisch specialist onder de naam Wester en De Boer Interactieve Media. ‘We voorzagen vooral in technische internetoplossingen. Bijvoorbeeld het volledige telefoonboek van de KLM op een cd-rom zetten. We spreken nu mensen op events die de techniek al niet meer kennen. Je moest een executable installeren, dan kreeg je een programma en daarmee kon je zoeken op naam of nummer. Dat was echt toonaangevend op dat moment.’ Ondanks het technische perspectief, was het bedrijf altijd al gespecialiseerd in het leveren van software oplossingen die bijdroegen in de efficiency van bedrijfsprocessen van haar klanten. Vandaag de dag is de techniek nog steeds belangrijk, maar waar het vroeger een doel was goede techniek te leveren zien ze de techniek vandaag de dag als middel om de online doelstellingen van onze klanten te helpen realiseren.’ Recent heeft Bluedesk Commerce as a Service ontwikkelt. Een E-Commerce abonnement voor online ondernemers.
Abonnement op e-commerce omgeving
‘We zien dat e-Commerce tegenwoordig veel meer wordt opgenomen in de bedrijfsvoering, het is vaak een van de distributiekanalen. Daardoor is de vraag verandert bij onze opdrachtgevers. We kunnen technisch ingewikkelde dingen maken, maar onze opdrachtgevers willen graag meer online omzet.’ Om deze distributiekanalen zo goed mogelijk te faciliteren, heeft Bluedesk besloten om de vraag te bundelen in een pakket. Commerce as a Service brengt techniek, online marketing en bijvoorbeeld hosting of de kosten voor licenties samen. ‘We bieden daarmee een abonnement op een volledige e-commerce omgeving aan.’
e-Commerce specialist
‘In 2006 of 2007 zijn we al gestart met de overstap naar e-commerce. Achteraf waren we veel te vroeg. We gebruikten een gestandaardiseerd systeem, maar daar was nog geen vraag naar. De laatste jaren zien we pas de enorme groei op dat gebied.’ Naast de technische ondersteuning biedt Bluedesk ook online marketing aan. ‘We hadden opdrachtgevers met prachtige webshops, maar te weinig omzet. Dit wilden we veel beter organiseren en daar hadden we de juiste mensen voor nodig. Online marketeers waren er zo’n vijftien jaar geleden nauwelijks. Wel een aantal mensen die begrepen hoe SEO in elkaar stak, maar dat waren niet veel. Plus dat die mensen niet altijd begrepen wat optimaal voor de eindgebruiker was.’ Dus zijn de collega’s van Bluedesk naar de Hogeschool gegaan en hebben we gevraagd wie er op het breukvlak Informatica en Business zat. Met die mensen zijn ze met online marketing aan de slag gegaan.
Van Wester & De Boer naar Bluedesk
In 2009 heeft Bluedesk zich in Alkmaar gevestigd. Nog voor de verhuizing is de naam gewijzigd naar Bluedesk.D e naam Bluedesk was op dat moment vooral strategisch, omdat je met een letter B eerder in het telefoonboek voorkomt. ‘Tegenwoordig is dat irrelevant, maar het heeft ons in de tijd van de Telefoonboek en de Gouden Gids echt werk opgeleverd, omdat mensen op die manier aan het zoeken waren. Het grappige is dat ons zoekgedrag nog steeds deels overeenkomt. We gaan vaak verder met de top 5 aan zoekresultaten die we tegenkomen.’ In Alkmaar zaten ze eerst aan de Bloemaertlaan. Een aantal jaar later is de organisatie vertrokken naar de Rogier van der Weydenstraat. Direct naast de ring, waar dagelijks zo’n 20.000 bestuurders voorbijkomen.
Wat is leuk aan ondernemen in Alkmaar?
‘We hebben een nuchtere mentaliteit. De uitspraak: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg is op ons van toepassing. Maar misschien mogen we af en toe best wat gekker doen. Wat uitbundiger over de mooie projecten en klanten die we met zijn allen vanuit Alkmaar ontwikkelen en bedienen.’ Barry geeft ook aan dat er aantal hele mooie bedrijven hier in Alkmaar zitten, die wel vrij uniek in Nederland zijn. ‘Er zitten hier bijna geen eendagsvliegen, alle bedrijven in Alkmaar hebben hun sporen verdiend in de IT sector. Dat zegt wel iets over het IT ondernemersklimaat in Alkmaar.’ Daarbij benadrukt dat Barry dat de medewerkers hierin een belangrijk onderdeel vormen. ‘De collega’s bij de Alkmaarse IT bedrijven zijn loyaal, ze blijven vaak lang bij een organisatie werken. Dit is fijn voor de continuïteit en de organisaties. En laat ook zien dat we het goed doen met z’n allen.’