Meer weten over bluedesk? Lees dan dit interview met developer Jesse

Meer weten over bluedesk? Lees dan dit interview met developer Jesse

04-03-2022

IT=Alkmaar is een samenwerking van elf Alkmaarse IT-bedrijven. Bedrijven die allemaal hun eigen expertise, werkwijze en bedrijfscultuur hebben. Om die reden interviewen we elke week een medewerker van één van die bedrijven om meer over hen te weten te komen. Deze keer is het de beurt aan Jesse Bakker van Bluedesk.

Jesse, zou je mij iets meer kunnen vertellen over Bluedesk?
Zeker! Bluedesk is een internetbureau uit Alkmaar en begin november vierden wij ons 25-jarig jubileum. Wat dat betreft lopen wij dus al een tijdje mee. Wij zijn een vrij breed georiënteerd internetbureau en doen van alles. Van online marketing tot het realiseren van corporate websites en webshops met integraties met ERP, CRM en PIM-systemen. Eigenlijk doen we van alle aspecten wel iets, voor allerlei soorten klanten. Van grote internationale bedrijven tot lokale initiatieven.

Wat maakt werken bij Bluedesk zo leuk?
De bedrijfscultuur is eigenlijk wel heel relaxed. Wij zijn een redelijk divers bedrijf en dat zie je ook terug bij mijn collega’s. Omdat we al zo lang bestaan hebben we mensen van het eerste uur rondlopen, maar ook stagiaires die aan het begin van hun carrière staan en alles wat daar tussenin zit. Het mooie bij Bluedesk is dat iedereen overal nauw bij betrokken wordt en op die manier dragen de ouwe rotten hun kennis weer over aan de jongere collega’s.

Wat voor een invloed heeft de coronacrisis op die bedrijfscultuur?
In principe werken we nu bijna allemaal thuis, dus dat zorgt wel voor de nodige veranderingen. Eerst hadden we altijd op vrijdagmiddag een borrel en gingen we gezamenlijk lunchen, maar dat zit er nu natuurlijk niet in. We spreken nog wel geregeld digitaal af en dan lunchen we bijvoorbeeld samen in een Teams meeting. Op die manier blijven we toch nog wel bij elkaar betrokken. Als je kijkt op bedrijfstechnisch niveau dan hebben we elke dag een stand-up en spreken we elkaar op die manier. Het is alleen allemaal wel even wat anders dan dat het was natuurlijk.

Welke technieken gebruiken jullie?
Wij zijn voornamelijk .NET georiënteerd, daar ontwikkelen we in principe alle backend mee. Op frontend gebied gebruiken we VueJs als framework. Die combinatie zijn voornamelijk de technieken die we gebruiken. Verder gebruiken we voor PIM-systemen Perfion en ontwikkelen we onze websites/webshops met Dynamicweb, die beide ook op .NET gebaseerd zijn.

Wat is het meest uitdagende project waar jullie de laatste tijd aan hebben gewerkt?
Als ik kijk naar mij persoonlijk dan is dat een project voor een groot oliebedrijf. Daar hebben we een platform voor neergezet waarbij klanten van dat bedrijf online brandstoffen kunnen bestellen. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld tankstations, waarbij ze real-time de olieprijzen kunnen volgen. Aan hand van deze prijzen kunnen ze biedingen plaatsen en zo grote hoeveelheden brandstof bestellen. Het was technisch gezien wel een uitdaging om deze datastromen real-time bij al die klanten binnen te brengen.

Welk onderdeel was daarbij het moeilijkst?
Dit platform moest gekoppeld worden met hun eigen systemen. Zij hadden daar een ERP-systeem achter hangen waar ze klantspecifieke prijsafspraken in hadden staan. Via deze integratie moest vervolgens real-time de data aan die klanten getoond worden. Verder moest er een functie gemaakt worden waar voorspellingen zouden verschijnen als er nieuwe prijzen aan zouden komen en of deze omhoog of omlaag zouden gaan. Het was dus niet zomaar een standaard webshop waar je producten kan bestellen, maar meer een handelsplatform waarbij de sales medewerkers ook real-time contact moesten hebben met de klanten.

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?
Wij zijn een bedrijf dat al 25 jaar bestaat, qua internetbureau is dat dus echt wel vanaf de begintijd. Hierdoor zijn we heel ervaren, met veel collega’s die hier al lang werken. Wij zijn bovendien gespecialiseerd in integratie vraagstukken, dus bijvoorbeeld het koppelen van ERP-systemen, CRM-systemen en PIM-systemen met de voorkant van webshops of andere customer portals.
Wij kunnen dus de volledige online business van onze klanten ondersteunen. Van online marketing, met ons label JEROME, tot het ontwikkelen van backend applicaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit artikel